DEVAM: 183-184
(Namazdan Çıkış İçin) Selam
حَدَّثَنَا
عَبْدَةُ
بْنُ عَبْدِ
اللَّهِ حَدَّثَنَا
يَحْيَى بْنُ
آدَمَ
حَدَّثَنَا
مُوسَى بْنُ
قَيْسٍ
الْحَضْرَمِيُّ
عَنْ سَلَمَةَ
بْنِ
كُهَيْلٍ
عَنْ عَلْقَمَةَ
بْنِ وَائِلٍ
عَنْ أَبِيهِ
قَالَ صَلَّيْتُ
مَعَ
النَّبِيِّ
صَلَّى
اللَّهُ عَلَيْهِ
وَسَلَّمَ
فَكَانَ
يُسَلِّمُ
عَنْ
يَمِينِهِ
السَّلَامُ
عَلَيْكُمْ
وَرَحْمَةُ
اللَّهِ
وَبَرَكَاتُهُ
وَعَنْ شِمَالِهِ
السَّلَامُ
عَلَيْكُمْ
وَرَحْمَةُ اللَّهِ
Alkame b. Vail, babası
Vâil'den; onun şöyle dediğini rivayet etmiştir: Resûlullah (s.a.v.) ile
birlikte namaz kıldım. Efendimiz sağına ve soluna "Esselâmu aleyküm ve rahmetullahı ve
berekâtühu" diyerek selâm verirdi.
AÇIKLAMA:
Bu rivayette öncekinden
farklı olarak dan sonra ilavesi vardır.
Bu, selâmda böyle bir
ilâvenin meşru olduğunu gösterir. Hanbelîler, Hanefîlerden Serahsî, Şâfiîlerden
de İmamü'l-Haremeyn bu görüştedirler.
Selâma ilâvesinin
yapılmasının meşru olup olmadığına muhakkik âlimler arasında epey ihtilâf
vardır. Bu farklı görüşlerden bu ilâvenin meşru ve Resûlullah'ın fiilinde sabit
olduğunu söyleyenlerin delilleri daha sağlamdır. Şâfiîlerden Remlî kelimesinin
sübutu birçok yoldan gelmiştir. Bundan dolayı birçokları bu ilâveyi yapmanın
mendub olduğunu söylemişlerdir" der.
Bu konudaki rivayetler
gözönüne alınınca denebilir ki, selâmda kelimesini ilâve etmek müstehab, bu
ilâvenin bid'at olduğunu söyleyenlerin sözleri ise bâtıldır.